previous article in this issue | next article in this issue |
Preview first page |
Document Details : Title: De erkenning van de ander Subtitle: Ethiek en epistemologie als werkzame bestanddelen van de antropologie Author(s): O'DUBHGHAILL, Sean , DE COSTER, Jori Journal: Ethische Perspectieven Volume: 25 Issue: 1 Date: maart 2015 Pages: 35-54 DOI: 10.2143/EPN.25.1.3075954 Abstract : Dit artikel vertrekt van het idee dat kennis gestructureerd is en dat dit het risico met zich meebrengt dat de stem van onze informanten in een onderzoek verloren kan gaan. We moeten het pad vrijmaken om datgene wat onze informanten communiceren, ook anoniem, tijdens een antropologisch onderzoek veilig te stellen. Zo niet dreigen de stemmen van onze informanten verstikt te geraken door de gesofisticeerde, abstracte en veralgemenende ideeën van de onderzoeker. Aangezien de validiteit van antropologisch onderzoek uitgaat van context en nuancering is dit een risico dat te allen tijde vermeden moet worden. Aan de hand van een aantal voorbeelden uit veldwerk, willen wij aantonen dat de stem van een informant in onderzoek verloren kan gaan. Dit kan bijvoorbeeld te maken hebben het opleggen van een eigen interpretatie en een gebrekkige aandacht voor de getuigenis van een informant. Hierdoor wordt echter het onderzoek zelf, dat wordt opgebouwd uit ervaringen, observaties en getuigenissen uit het veld, aangetast. De erkenning van de ander en diens getuigenis tijdens veldwerk is dan ook van fundamenteel belang om te komen tot een correcte onderzoeksuitkomst. Dit werk probeert bijgevolg de aanhoudende relatie, en het samenspel, tussen ethiek en epistemologie binnen de antropologische praktijk naar voor te brengen. Wij pleiten hier voor een inter-interpretatieve structuur voor een meta-analyse van antropologie. Wij willen een aanzet in die richting geven door de volgende vraag te stellen: ‘Waarom vernoemen we zo zelden elkaars informanten?’ Vanuit deze vraagstelling willen we een aantal epistemologisch-ethische elementen in de antropologische theorie en praktijk uiteenzetten. |
|