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Document Details :

Title: Die 'Dialogenzyklika' Ecclesiam Suam Pauls VI.
Subtitle: Eine kritische Relecture 50 Jahre nach der Veröffentlichung
Author(s): ERNESTI, Jörg
Journal: ET-Studies
Volume: 5    Issue: 1   Date: 2014   
Pages: 3-20
DOI: 10.2143/ETS.5.1.3030653

Abstract :
50 years ago, on August 6th 1964, Pope Paul VI published his first encyclical Ecclesiam Suam, which can be considered in a certain sense his government programme. It is 'Pure Paul' as Time magazine wrote immediately after the publication of this document. It can be proved by autographs conserved in his personal archive at Brescia that he himself developed it from the first personal notes to the final drafts. The central object of this encyclical is dialogue: dialogue with atheists and ideologies, dialogue with other religions and Christian denominations and dialogue within the Catholic Church itself. For the first time in church history dialogue is explicitly picked out as a theme in an official Vatican document. Its character is unique as it does not impose doctrinal requirements on the members of the Second Vatican Council which was still meeting at the time. It seeks to inspire rather than determine the work of the fathers of the Council. All in all the reception of Ecclesiam Suam during the Second Vatican Council was rather weak; the conciliar texts do not quote it very often. Nevertheless, it remained operative during the whole pontificate of Montini. He implemented it by instituting Vatican secretariats dedicated to dialogue with non-Christians and non-believers, by promoting ecumenical dialogue and by treating inner-ecclesiastical affairs. So Paul VI can be justly called 'the pope of dialogue'.



Il y a cinquante ans, le 6 février 1964, le pape Paul VI publiait sa première encyclique, Ecclesiam suam. C’était en quelque sorte son programme de gouvernement, du «pur Paul» comme l’écrivit le magasine Time juste après la publication de ce document. Les autographes conservés dans les archives à Brescia montrent qu’il l’a lui-même élaboré, de ses notes personnelles jusqu’au texte définitif. L’encyclique traite essentiellement du dialogue : le dialogue avec l’athéisme et les idéologies, le dialogue avec les autres religions et les autres confessions chrétiennes, le dialogue au sein même de l’Église catholique. Pour la première fois dans l’histoire de l’Église, le thème du dialogue était explicitement abordé dans un document officiel du Vatican. L’un dans l’autre, la réception d’Ecclesiam suam durant le Concile Vatican II fut plutôt faible ; les textes conciliaires ne la citent pas très souvent. Elle continua, toutefois, de s’appliquer durant tout le pontificat de Montini. Elle fut mise en oeuvre par l’institution de secrétariats pontificaux pour le dialogue avec les non chrétiens et les non croyants, par la promotion du dialogue oecuménique et par le traitement d’affaires internes à l’Église. Paul VI peut donc à juste titre être appelé le «pape du dialogue».

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