previous article in this issue | next article in this issue |
Preview first page |
Document Details : Title: It's the economy, stupid! Subtitle: Over neoliberalisme, vermarketing en het goede leven Author(s): ENGELEN, Bart , DE VLEMINCK, Jens Journal: Ethische Perspectieven Volume: 23 Issue: 3 Date: september 2013 Pages: 220-242 DOI: 10.2143/EPN.23.3.2998074 Abstract : Tijdens het Feest van de Filosofie stond onder meer de vraag naar de impact van het marktdenken op maatschappij en individu centraal. Klinisch psycholoog Paul Verhaeghe en econoom Paul De Grauwe gingen hierover in debat. Filosoof Bart Engelen voelde beide heren aan de tand aangaande de vrije markt en de rol die deze vervult en zou moeten vervullen. Deze bijdrage is een echo van en een kritische terugblik op dit debat, maar wil ook dieper graven. Ze verruimt het perspectief en stelt de vraag naar de al dan niet impliciete (filosofische) agenda van beide posities. Ze situeert de centrale claims en de daarin geïmpliceerde vooronderstellingen in een breder actueel politiek-filosofisch denkkader en bevraagt de ethische implicaties van de huidige socio-economische ontwikkelingen. |
|