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Document Details : Title: 'In der Welt', aber nicht 'von der Welt' Subtitle: Kirche im Spannungsfeld von 'Entweltlichung' (Benedikt XVI.) und 'tiefer Diesseitigkeit' (Dietrich Bonhoeffer) Author(s): PRÜLLER-JAGENTEUFEL, Gunter Journal: ET-Studies Volume: 4 Issue: 1 Date: 2013 Pages: 125-144 DOI: 10.2143/ETS.4.1.2988875 Abstract : The statement made by Pope Benedict XVI in Freiburg (Germany) in 2011 that the church needed to 'detach herself from the ‘worldliness’ of the world' and to 'resolutely […] set aside her worldliness' has been much discussed, especially in the fields of pastoral and social ethics. This article asks whether or not this opinion is ecclesiologically and christologically sound by establishing a dialogue between the theological thought of Joseph Ratzinger and Dietrich Bonhoeffer on the worldliness of the church, which inevitably raises the question of the worldliness of Christ himself. Both Bonhoeffer and Ratzinger say that the church ought not to flee from the world but ought to fulfil its mission in the world; however they have completely different perspectives on the world regarding whether or not it is a distinct locus theologicus. Bonhoeffer gives christological reasons why Christians should not even try to distance themselves from the world; on the contrary, they ought to remain willingly rooted in the world, because there is no other way to encounter the 'ultimate' than to fully immerse oneself in the 'penultimate'. However this does not mean to accept the world uncritically but to take a position beyond the one-sided alternatives of 'radicalism' and 'compromise'. Bonhoeffer calls this 'responsible' or 'polemic' attitude to the world 'deep thisworldliness' – a notion that seems to describe an incarnational christology/ecclesiology far better than 'detachment'. La déclaration du pape Benoît XVI, en 2011, à Fribourg (Allemagne), selon laquelle l’Église a besoin de 'se détacher de la ‘mondanité’ du monde' et de 'résolument […] renoncer à ce qu’il y a de mondain en elle' a fait l’objet de nombreuses discussions, en particulier dans les champs de la pastorale et de l’éthique sociale. Cet article interroge la pertinence théologique et christologique de cette position en faisant dialoguer les théologies de Joseph Ratzinger et de Dietrich Bonhoeffer sur la mondanité de l’Église. Cela pose inévitablement la question de la mondanité du Christ lui-même. Bonhoeffer et Ratzinger disent tous les deux que l’Église ne doit pas fuir le monde mais remplir sa mission dans le monde; toutefois, leurs perspectives sur le monde sont totalement différentes quand il s’agit de considérer s’il est ou non un locus theologicus distinct. Selon Bonhoeffer, pour des raisons christologiques, les Chrétiens ne devraient même pas essayer de se distancer du monde; au contraire, parce que la seule voie pour rencontrer 'l’ultime' est de se plonger pleinement dans 'l’avant-dernier', ils doivent rester résolument enracinés dans le monde. Cependant, il ne s’agit pas d’accepter le monde de manière non critique, mais de se situer au-delà de l’alternative du 'radicalisme' et du 'compromis'. Bonhoeffer qualifie cette attitude 'responsable' ou 'polémique' envers le monde de 'mondanité authentique' – une notion qui semble bien préférable à celle de 'détachement' pour rendre compte d’une christologie/ecclésiologie incarnée. |
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