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Document Details :

Title: Das Recht auf Intimität
Subtitle: Theologisch-ethische Erkundungen zur Sexualität behinderter Menschen
Author(s): LOB-HÜDEPOHL, Andreas
Journal: ET-Studies
Volume: 4    Issue: 1   Date: 2013   
Pages: 49-67
DOI: 10.2143/ETS.4.1.2988871

Abstract :
We express our identity and our relationships as human bodies through our sexuality. This is indispensable for a full human life, independently of the concrete ways in which this is expressed. This is the case for everyone, whatever their physical or psychological state, even if they are handicapped or have suffered an injury. The possibility of sexual intimacy is an inalienable human right. Today, this is widely recognized but not yet realized in many families and especially in the very many institutions that take care professionally of those who have severe physical or mental handicaps. This phenomenon contributes even now to the tendency to make this still a taboo subject, which is surprising in a society that is increasingly sexualized. Even more important are the deeply grounded patterns of interpretation that govern the behaviour of the majority towards handicapped people and that diminish the existential importance of sexuality as a language of the body for life-experiences and human relations. But actually, this is in contrast to Christian traditions, whose intuitions are transmitted in a 'very bodily religion', which is conscious of the healing significance of touching and being touched. This fundamental affirmative recognition of sexuality in Christianity makes it necessary to ask the question whether handicapped people may need special forms of sexual assistance in their situation, but it also raises the question of whether this assistance might destroy what they are hoping they can make possible: loving intimacy.



Parce qu’elle fonde la relation et forme l’identité, la sexualité est le langage du corps. Elle est, de ce fait, indispensable pour mener une vie humaine – quelles que soient les formes d’expression qu’elle trouve pendant la vie de tout un chacun. Cela vaut pour toutes les personnes – sans préjudice de la constitution physique et/ou psychique-intellectuelle dans laquelle elles peuvent se trouver, à cause d’une diminution ou d’un dommage corporels. Concernant l’intimité, le droit des personnes handicapées est, certes, maintenant établi en tant que droit de l’homme inaliénable, mais, dans beaucoup de familles, et, en particulier, dans différentes institutions d’aide aux handicapés, où des professionnels examinent des personnes qui ont un lourd handicap, physique et/ou mental, il attend souvent de devenir une réalité. Cela n’est pas seulement dû à la tendance générale qui fait de la sexualité un tabou, s’opposant curieusement à une sexualisation croissante dans d’importants champs sociaux. Se montrent encore plus actifs en profondeur ces modèles d’interprétation qui gouvernent la perception et le comportement de «la société de majorité» en contact avec des handicapés. Ils masquent souvent l’importance existentielle de la sexualité comme langage du corps, en particulier, pour dire la manière dont des personnes handicapées vivent et ressentent les relations interpersonnelles. Et cela n’est pas souligné par des traditions chrétiennes qui transmettent les intuitions importantes de la néanmoins «religion très physique», à savoir l’effet salvifique et vivifiant du toucher et du «se laisser toucher» dans son corps. Bien sûr, cette position fondamentale ne peut pas masquer le fait que, dans la situation de vie particulière des personnes handicapées, se pose la question d’un besoin d’assistance adapté – y compris celle de savoir si certaines formes d’assistance ne détruisent pas ce qu’elles visent en principe à rendre possible: une intimité pleine d’amour.

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