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Title: Katholische Theologie - Bologna aktiv gestalted
Subtitle: Ein Plädoyer für Persönlichkeitsbildung an der Hochschule
Author(s): WEBER, Ines
Journal: ET-Studies
Volume: 3    Issue: 2   Date: 2012   
Pages: 255-271
DOI: 10.2143/ETS.3.2.2977233

Abstract :
A comprehensive and carefully planned reform of education in Germany came into being with the coming into force of the 5th and 6th amendments to the laws concerning the framework for higher education. It also was the result of an international exchange of ideas on developing a reform of studies. Since then, the reform itself, the meaning and aims of education have been discussed among teachers and students in higher education, where there have been intense and contradictory opinions and responses. Different formal criteria and the controversies about key qualifications, soft skills and professional skills or about the basic vocational qualifications offered within higher education were part of these discussions. However, for two or three years the debates have taken an important step: a comprehensive personal education is now being demanded, in the full sense of von Humboldt’s ideals for education. The following article attempts to show first that such an aim for university education concurs with the presuppositions of the Bologna Declaration and is also congruent with the educational mission of Catholic theology, which wants to be present in the general social process of education and participate in the present debates about higher education. Secondly, it will spell out consequences for creating a space for learning in a university. In the context of actual teaching as well as debates in neuro-science, a personal education will be envisioned that is oriented towards competences, to self-assertion, using prior knowledge and setting personal goals, within which is a process of exchange between tutors and students. Thirdly and finally, the article will also show how students as active, developing subjects with their individual initial needs can be incorporated into the general system. A system of pure knowledge is retreating in favour of an education that draws on experience, is oriented towards projects and the self-evaluation of projects; in which people in the middle of the system can again become learners.



En Allemagne, avec l’entrée en vigueur des amendements 5 et 6 aux lois-cadre régissant l’enseignement supérieur, une réforme globale et soigneusement préparée de l’enseignement a vu le jour. Elle était aussi le résultat d’un échange international d’idées sur l’élaboration d’une réforme des études. Depuis lors, dans l’enseignement supérieur, enseignants et étudiants ont discuté de la réforme elle-même, de sa signification et de ses objectifs, dans un échange de points de vue passionnés et contradictoires. Ont été pris en compte, dans le cadre de ces discussions, différents critères formels ainsi que les controverses au sujet des qualifications essentielles, des compétences générales et des compétences professionnelles, ou au sujet des qualifications professionnelles de base proposées au sein de l’enseignement supérieur. De ce fait, en deux ou trois ans, une étape importante a été franchie grâce aux débats: on réclame désormais un enseignement global de la personne, au sens plein de l’idéal éducatif de von Humboldt. L’article qui suit tente de montrer tout d’abord qu’un tel objectif pour l’enseignement universitaire est à la hauteur des présupposés de la declaration de Bologne et est également en accord avec la mission éducative de la théologie catholique, qui veut être présente dans le processus social général de l’enseignement et participer aux débats actuels sur l’enseignement supérieur. En deuxième lieu, il explique clairement ce qu’entraîne la création d’un espace d’apprentissage à l’université. Dans le contexte de l’enseignement actuel ainsi que des débats sur les neuro-sciences, on envisagera une éducation de la personne orientée vers les compétences, l’affirmation de soi, l’utilisation de connaissances antérieures et l’établissement d’objectifs personnels, intégrant un processus d’échange entre tuteurs et étudiants. En troisième et dernier lieu, l’article montre également comment des étudiants actifs, élaborant des sujets à partir de leurs besoins initiaux particuliers peuvent être incorporés au système général. Un système de pure connaissance recule en faveur d’un enseignement qui recourt à l’expérience, s’intéresse aux projets et à l’auto-évaluation des projets. C’est un enseignement dans lequel ceux qui sont au coeur du système peuvent redevenir des apprenants.

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