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Title: Auf dem Weg zur Qualitätskultur
Subtitle: Kirchliche Hochschulstudien vor den Herausforderungen einer 'Audit Society'
Author(s): BECHINA, Friedrich
Journal: ET-Studies
Volume: 3    Issue: 2   Date: 2012   
Pages: 211-234
DOI: 10.2143/ETS.3.2.2977231

Abstract :
This article attempts to cast some light on developments regarding Quality Assurance in ecclesiastical Higher Education institutions within the context of current international Higher Education policy. By way of analogy, some major principles of Quality Assurance can be identified within the Church’s own tradition. Nevertheless, a new era of ecclesiastical Higher Education policy began with the acceptance of the Bologna Process 2003 by the Holy See. This also led to the creation in the sector of a worldwide Quality Assurance Agency for ecclesiastical Higher Education institutions called 'AVEPRO'. The second part of the article focuses on the question of understanding and assuring 'quality' in today’s Higher Education policy and in the Church. It advocates a further development of Quality Assurance measures and instruments within theological and other Higher Education institutions, as well as the maintenance of such studies within the context of public and Catholic universities.



Cet article tente d’éclairer les développements de l’assurance de la qualité dans les institutions ecclésiastiques d’enseignement supérieur, dans le cadre de la politique internationale actuelle pour l’enseignement supérieur. De manière analogique, on peut repérer certains grands principes de l’assurance qualité au sein de la tradition propre à l’Église. Néanmoins, une nouvelle ère de la politique ecclésiastique concernant l’enseignement supérieur a commencé avec l’acceptation du processus de Bologne en 2003 par le Saint Siège, ce qui a conduit à la création d’une agence mondiale de l’assurance qualité pour les institutions ecclésiastiques d’enseignement supérieur (AVEPRO). La seconde partie de l’article porte sur la question de savoir comment la «qualité» est comprise et assurée dans la politique actuelle de l’enseignement supérieur et dans l’Église. Elle plaide pour davantage de mesures et d’outils pour développer l’assurance qualité au sein d’institutions, théologiques ou autres, de l’enseignement supérieur ainsi que pour le maintien de ces études dans le cadre des universités publiques et catholiques.

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