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Document Details : Title: Different Models of Monastic Liturgy and their Effect upon Worshippers Author(s): LEACHMAN, James G. Journal: Questions Liturgiques/Studies in Liturgy Volume: 93 Issue: 1-2 Date: 2012 Pages: 51-73 DOI: 10.2143/QL.93.1.2174117 Abstract : Those who visit Benedictine monasteries for the liturgy can expect to see a great variety of liturgical styles. There arise three questions for liturgists; how may we name and evaluate these styles, how may we account for their origins and how may we predict their effects in the lives of those who participate as vowed monastics or as guests? The author also develops two hypotheses, first that there are complementary pairs of values in the different monastic styles of liturgy and second, that certain celebrative styles of monastic liturgy can favour the 'integral human formation' of their members. In order to answer the three questions and to examine the two hypotheses, after first briefly outlining some events in monastic history and the rapid expansion of Benedictine monasticism in the past two centuries and a summary of the classical liturgical renewal, we have created different scales of values incarnated in Benedictine liturgy. We then describe these scales of values and give examples of the different options of liturgical style made by different monastic communities, largely in the USA and UK, and also in Flanders (Belgium) and Italy. We have seen that some models of liturgy favour full, active and ministerial participation, and some models favour a different kind of participation, more interior. Thus the sanctification of the worshippers may well be understood differently according to the style of liturgy and of participation. We come also to see how monasteries with different styles of life and ministry can make the case for a particular style of monastic liturgy. Ceux qui fréquentent les monastères bénédictins soit pour participer soit pour observer les célébrations liturgiques peuvent découvrir une notable diversité de styles liturgiques. Trois questions se posent aux liturgistes en face de ce phénomène: comment pouvons-nous évaluer ces divers styles? comment peut-on en expliquer les origines? et comment peut-on prévoir leurs effets dans la vie et les attitudes de ceux qui y participent en tant que moines ou en tant que hôtes? L’auteur développe deux hypothèses; une première qu’il existe des valeurs complémentaires dans la variété de styles liturgiques, une deuxième que certains styles de célébration liturgiques peuvent favoriser la 'formation intégrale et humaine' des participants. Afin de répondre à ces trois interrogations et d’examiner les deux hypothèses, après avoir d’abord souligné quelques-uns des principaux événements de l’histoire monastique et de l’expansion rapide du monachisme bénédictin dans les deux derniers siècles, suivi d’un résumé du mouvement liturgique classique, nous avons présenté un moyen de mesurer les valeurs incarnées dans la variété des styles liturgiques bénédictines. On décrit ensuite ces valeurs et on présente des exemples de ces styles liturgiques pris dans un choix de monastères, surtout aux Etats-Unis et au Royaume Uni, mais aussi en Flandre (Belgique), en Italie, en Inde et au Sénégal. Nous avons constaté que certains styles de liturgie favorisent la pleine participation active et ministérielle des participants et que d’autres favorisent une autre sorte de participation, beaucoup plus intérieure et silencieuse. La sanctification de ceux qui participent à la liturgie peut-être comprise selon des modalités diverses, d’après le style de la liturgie et de la participation. On voit aussi comment des monastères, selon leur propre genre de vie et de service ecclésial, peuvent présenter un style de liturgie monastique particulier. |
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