this issue
previous article in this issuenext article in this issue

Preview first page
Document Details :

Title: Cours de religion catholique et pluralité religieuse
Author(s): DERROITTE, Henri
Journal: Revue Théologique de Louvain
Volume: 41    Issue: 1   Date: 2010   
Pages: 57-85
DOI: 10.2143/RTL.41.1.2045860

Abstract :
Le traitement dans un cadre scolaire de la pluralité religieuse soulève de délicates questions d’ordre théologique, politique et pédagogique. Il fait l’objet de recherches nombreuses, révélant des représentations contradictoires quant à la mission de toute école et à l’utilité d’y présenter les composantes religieuses des faits sociaux. Les questions du statut de la vérité en christianisme et de la justification d’une éventuelle approche confessionnelle des enseignements religieux montrent la nécessité d’un débat théologique sur ces matières. En quoi et pourquoi un cours de religion sert-il la citoyenneté? Doit-il aujourd’hui se contenter de donner une connaissance descriptive d’une religion? Peut-il avoir comme ambition de susciter une ouverture à la reconnaissance de la pluralité tout en permettant une construction identitaire chez les élèves?



Dealing with religious plurality in the framework of schools raises sensitive questions of a theological, political and pedagogical nature. It is the object of many studies which bring up the contradictory representations of any school’s mission and of the usefulness of presenting the religious components of social facts. Questions concerning the status of truth in Christianity and the justification of a possible confessional approach to religious teachings show the necessity of a theological debate on these issues. In what way and why does a course on religion help citizenship? Must it be content nowadays to give a simply descriptive knowledge of a religion? Could it have the ambition of awakening an opening up to the recognition of plurality while at the same time allowing pupils to build up an identity?

Download article