previous article in this issue | next article in this issue |
Preview first page |
Document Details : Title: Reclamevrij(heid) Subtitle: Waarom reclame tolereren? Author(s): NEUTELEERS, Stijn Journal: Ethische Perspectieven Volume: 19 Issue: 4 Date: december 2009 Pages: 404-428 DOI: 10.2143/EPN.19.4.2045772 Abstract : Dit artikel wil nadenken over welke reclame we willen toelaten en welke we beter niet toelaten. Vooraleer ik begin met een normatieve reflectie over de tolereerbaarheid van reclame, wil ik een tweetal feitelijke achtergrondgegevens aan de lezer voorleggen om de discussie wat omkadering te geven. Het eerste gaat over de economische omvang van reclame en het tweede kijkt naar enkele concrete voorbeelden van wetten en voorstellen die reclame proberen te reguleren. Veel van die wettelijke voorstellen richten zich op de ethische grenzen van het reclamedomein. Die grenzen komen aan bod in het tweede gedeelte van dit artikel. In het derde gedeelte komen de belangrijkste argumenten voor en tegen het fenomeen reclame aan bod. In het laatste stuk bekijk ik enkele mogelijke begrenzingen van reclame en hun onderlinge relatie. Ik zal daarbij vooral aandacht besteden aan de minst betwiste elementen uit de voorgaande gedeelten. |
|