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Document Details :

Title: Verbal Performed Art
Subtitle: A Rapprochement to Scripture for Faith Communities
Author(s): KAHAN, David
Journal: Questions Liturgiques/Studies in Liturgy
Volume: 90    Issue: 2-3   Date: 2009   
Pages: 153-167
DOI: 10.2143/QL.90.2.2042630

Abstract :
In post-ecclesial Europe the church is at a juncture. An ontological pillar is in need of radical reassessment: the Church’s relationship to its foundational text, scripture in general and to the Tanakh and its authority in particular. Scripture is felt to have grown ominously silent in the church today (Stanely Grenz) and Christians may not be legitimate heirs of Israel’s Bible (former Cardinal Joseph Ratzinger). Received hermeneutics flounders.
Within this context of reassessment, this paper decisively breaks with more traditional historical and literary approaches and instead rearticulates the oldest hermeneutic: verbal performed art. After outlining the loss of the Tanakh for Christianity and foundations of Christian faith which compel faith communities to reflexively engage again with the Tanakh, the article looks at verbal performed art as a way forward. Discussion of the latter is anchored in an examination of the bible’s most powerful symbols: Jacob’s ladder (Gen 28:12-13). Although the hermeneutic paradigm of the ladder has had little variance from inception, Jesus is the ladder (Jn 1:51), a textual exploration will reveal a skandalon: Jacob the supposed deceiver is the ladder. Why God may be in need of a trickster is briefly raised.



Dans l’Europe post-ecclésiale l’Église est à un point de jonction. Un pilier ontologique est en besoin d’une réévaluation radicale: la relation de l’Église avec son texte de fondation, l’Écriture en général et le Tanakh et son autorité en particulier. La croissance de l’Écriture apparait plus silencieuse dans l’Église d’aujourd’hui (Stanley Grenz) et les chrétiens ne peuvent être les héritiers légitimes de la Bible d’Israël (Joseph Ratzinger, cardinal). Dans ce contexte de réévaluation cet article rompt d’une manière décisive avec des approches historiques plus traditionnelles et littéraires et à leur place réarticule la plus ancienne herméneutique: l’art verbal performant. Après avoir souligné la perte du Tanakh pour la chrétienté et les fondements de la foi chrétienne qui entraine les communautés de foi à reprendre un dialogue réflexif avec le Tanakh, cet article se porte vers l’art verbal performant comme un pas en avant. La discussion est ancrée sur un examen de symboles bibliques les plus forts: l’échelle de Jacob (Gen 28:12-13). Bien que le paradigme herméneutique de l’échelle n’ait connu que peu de variation depuis son début, Jésus est l’échelle (Jn 1:51), une exploration textuelle va révéler un scandale: Jacob le présumé imposteur est l’échelle. Pourquoi Dieu s’est servi d’un tricheur est brièvement considéré.

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