previous article in this issue | next article in this issue |
Preview first page |
Document Details : Title: Erkenning in de pedagogische relatie tussen leerkracht en leerling Subtitle: Een moraalfilosofische benadering Author(s): DESPIEGELAERE, Hendrik , VAN COILLIE, Geert Journal: Ethische Perspectieven Volume: 19 Issue: 2 Date: 2009 Pages: 167-180 DOI: 10.2143/EPN.19.2.2038099 Abstract : Voor middelbare scholieren is gelijkwaardigheid tussen leerlingen en lesgevers cruciaal bij de evaluatie van hun relatie met leerkrachten. Erkenning, rechtvaardigheid en eerlijkheid spelen daarbij een prominente rol. Leerlingen blijken bovendien uiterst gevoelig voor de erkenning van aangeleerde waarden en normen. De betekenis en het belang van erkenning voor leerlingen hangen ongetwijfeld nauw samen met de identiteitsontwikkeling tijdens de puberteit en de adolescentie. De complexiteit van de verhouding tussen leerkracht en leerling bestaat erin dat erkenning gestalte krijgt op het raakvlak van vrijheid, autoriteit en macht. Onderzoek toont aan dat hooguit 37 tot 50% van de ondervraagde leerlingen tussen veertien en achttien volledig instemt met de uitspraak dat leerkrachten hen serieus nemen. Verder schatten leerkrachten de eigen doelmatigheid bij het stimuleren van het welbevinden van leerlingen hoger in dan deze laatsten dit percipiƫren. Vanuit een moraalfilosofische reflectie willen we uitzoeken hoe erkenning vorm krijgt binnen de specifieke verhouding tussen leerkracht en leerling. Erkenning wordt gesitueerd binnen een sociaalconstructivistische en dialogische visie op identiteit. Deze theoretische optiek zal toelaten het verband te duiden tussen erkenning en identiteitsontwikkeling. De erkenningsproblematiek binnen de onderwijsrelatie wordt geƫxpliciteerd in het tweede deel van het artikel. |
|