previous article in this issue | next article in this issue |
Preview first page |
Document Details : Title: Europees hoger onderwijs in de ban van universiteitsrankings Author(s): VAN PARIJS, Philippe Journal: Ethische Perspectieven Volume: 19 Issue: 2 Date: 2009 Pages: 141-154 DOI: 10.2143/EPN.19.2.2038097 Abstract : De evaluatie en ranking van onze universiteiten is een onomkeerbare ontwikkeling. Moeten we ze afwijzen, aanklagen, zoveel mogelijk saboteren? Of kunnen en moeten we de rankings gebruiken, herwerken en uitbreiden op zo’n manier dat onze universiteiten daardoor hun taken beter gaan vervullen dan ervoor, zonder dat dit intussen onze levens of die van onze studenten verslechtert? Deze vragen werden voorgelegd aan de sprekers en de meer dan honderd deelnemers aan het zevende Ethisch Forum van de Universitaire Stichting. Zoals gewoonlijk vertegenwoordigden de sprekers verschillende standpunten, wat tot een levendige discussie leidde. Deze bijdrage is een grondig uitgebreide versie van de door de coördinator uitgesproken persoonlijke conclusie op het einde van het Forum. |
|