previous article in this issue | next article in this issue |
Preview first page |
Document Details : Title: Moeten universiteiten moreel opvoeden? Subtitle: Een samenvattende persoonlijke reflectie bij het zesde Ethisch Forum van de Universitaire Stichting Author(s): VAN PARIJS, Philippe Journal: Ethische Perspectieven Volume: 18 Issue: 2 Date: juni 2008 Pages: 194-202 DOI: 10.2143/EPN.18.2.2030836 Abstract : Het is uiteraard de taak van een universiteit om haar studenten de professionele vaardigheden aan te leren die nodig zijn op de arbeidsmarkt. Misschien behoort het ook tot haar taak om de kritische houding die een bloeiende democratie nodig heeft, aan te leren. Maar is het ook haar taak om studenten de ethische waarden te leren die hun professionele leven zouden moeten bepalen – of dat nu is als dokters, ingenieurs, managers, advocaten, leerkrachten, journalisten of in een ander beroep? Zo ja, hoe moet dat gebeuren? Door het aanleren van deontologische codes voor de beroepen die studenten waarschijnlijk gaan uitoefenen? Door een bepaalde positie te verdedigen in gevalsstudies? Door het goede voorbeeld te geven? Zo neen, betekent dit een capitulatie voor de dictaten van de markt? Wat blijft er dan over van de waarden die zogenaamd de identiteit van sommige universiteiten bepalen en die vol vuur ingeroepen worden in hun beginselverklaringen, op hun websites en in hun meest plechtige ceremonieën? Alleen lege retoriek, irrelevant voor het toekomstige professionele gedrag van studenten, misschien zelfs schaamteloos hypocriet? |
|