previous article in this issue | next article in this issue |
Preview first page |
Document Details : Title: Competentiegericht onderwijs als strategische doelstelling Subtitle: Visie en ervaringen van de KHLeuven Author(s): HERMANS, Irene Journal: Ethische Perspectieven Volume: 17 Issue: 4 Date: december 2007 Pages: 372-390 DOI: 10.2143/EPN.17.4.2024707 Abstract : De professionele bacheloropleidingen van de KHLeuven implementeren competentiegericht onderwijs. De gemeenschappelijke onderwijsvisie is daarbij richtinggevend. De hogeschool definieert samen met de opleidingen competenties en begeleidt hen bij de uitwerking ervan in de opleidingsprogramma’s. Dit implementatieproces verloopt niet altijd zonder problemen. Een van de redenen hiervoor is dat de implementatie van dit nieuwe onderwijsconcept niet alleen een invloed heeft op de opleidingsprogramma’s zelf, maar eveneens op de hogeschool als organisatie. De implementatie heeft een weerslag op de positie van de docent, de onderwijsbeleidsorganen en de organisatiecultuur in zijn geheel. De KHLeuven kan terugblikken op heel wat positieve ervaringen met het competentiegericht onderwijs en ook hinderpalen en negatieve ervaringen duiden. Er zijn nog heel wat uitdagingen in de toekomst. Om het competentiegericht onderwijs in zijn geheel te evalueren is het echter nog te vroeg. |
|