previous article in this issue | next article in this issue |
Preview first page |
Document Details : Title: Levende liefde wacht Subtitle: Existentieel-ethische verkenning van twee relatieparadigma's Author(s): VEULEMANS, Sophie Journal: Ethische Perspectieven Volume: 16 Issue: 1 Date: maart 2006 Pages: 46-63 DOI: 10.2143/EPN.16.1.2005893 Abstract : Tijdens de herfst van het jaar 2004 maakte het maandblad Goed Gevoel furore door een promotiecampagne te lanceren waarin twee trouwringen werden afgebeeld met de inscriptie ‘ten minste houdbaar tot 29 – 03 – 05’. In het daaropvolgende najaar werd deze campagne opnieuw gepubliceerd. Het tijdschrift banaliseerde met deze actie niet enkel de huwelijksring, die in de katholieke huwelijkstraditie een levenslange trouw symboliseert, maar blokte boven deze weinig geraffineerde afbeelding de al even provocatieve tekst: ‘75% van alle trouwers scheidt. Ontmoedigend veel, maar een mens doet vandaag wat nodig is om gelukkig te zijn. Weet jij al wie jou gelukkig maakt? Een glazen bol heb je niet, maar gelukkig wel je Goed Gevoel, met elke maand een gezonde dosis info en tips over gezondheid, psycho en relaties. Want het leven is te kort om ongelukkig te zijn. Vertrouw op je Goed Gevoel.’ Deze promotiecampagne is in zekere zin paradigmatisch voor de wijze waarop liefdesrelaties in de actuele, westerse samenleving worden gepercipieerd. Partnerrelaties hoeven in het hedendaagse ethos niet langer van duurzaamheid te getuigen om betekenisvol te zijn. |
|