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Document Details :

Title: The Rise and Fall of Mirza Taqi, The Eunuch Grand Vizier (1043-55/1633-45)
Subtitle: Makhdum al-Omara va Khadem al-Foqara
Author(s): FLOOR, W.
Journal: Studia Iranica
Volume: 26    Issue: 2   Date: 1997   
Pages: 237-266
DOI: 10.2143/SI.26.2.2003944

Abstract :
One of the most remarkable Safavid grand viziers in the 17th century was incontestably Mirza Taqi. Despite this appreciation very little has been written about this grand vizier. Apart from the grand vizier's dynamism, toughness, and his alleged incorruptibility what has struck the authors most was his death. So far his murder has been treated as the result of a court intrigue with 'Abbas II in the role of a helpless onlooker. In this study the author aims to correct the picture drawn by earlier studies and to show [a] that Mirza Taqi was not of humble origin; [b] that he made his career based on his merit and competence; [c] that he was not raised to the function of grand-vizier as part of a cabal of gholāms out to grab power; [d] that his murder and subsequent clean-up was engineered by 'Abbas II and his advisors to end Mirza Taqi's hold over court and state; and [e] that his death did not signify and end to gholām dominance, but rather a continuation of power sharing with the Qezelbāsh as had been the case since the 1600s.



Un des grand vizirs les plus remarquables de l'époque Safavide est incontestablement Mirza Taqi. Malgré cette appréciation, très peu a été écrit sur cet homme politique. À part de son dynamisme, sa dureté et sa prétendue incorruptibilité, c'est surtout sa mort violente qui a préoccupé les auteurs. Son assassinat a été considéré comme le résultat d'une intrigue de la cour royale avec Shah 'Abbas II dans le rôle d'un spectateur involontaire et impuissant. Dans cette étude l'auteur veut corriger les conclusions auxquelles étaient étaient parvenues les études antérieures et démontrer que [a] Mirza Taqi n'était pas d'origine humble; [b] son avancement était le résultat de ses mérites et de ses compétences administratives; [c] son élévation n'était pas une composante de la stratégie d'une cabale des gholāms pour s'approprier les pouvoirs bureaucratiques de l'état; [d] son assassinat et la suite furent orchestrés par 'Abbas II et ses conseillers pour mettre fin au contrôle sur l'état et la cour par Mirza Taqi; et [e] sa mort ne signifie pas du tout la fin de la soi-disante domination des ghoāms ou esclaves royaux sur l'état, mais démontrait plutôt la continuation de la division des pouvoirs entre les gholāms et les Qezelbāsh, une situation qui datait de la fin du règne de 'Abbas I.

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