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Title: Überschneidungen, Korrespondenzen, Unvereinbarkeiten
Subtitle: Das verhältnis von Befreiungstheologie, bürgerlicher und marxistischer Subjekttheorie und Postmoderne
Author(s): GÜNTER, Andrea
Journal: Journal of the European Society of Women in Theological Research
Volume: 6    Date: 1998   
Pages: 85-98
DOI: 10.2143/ESWTR.6.0.2002956

Abstract :
In determinig the relationship between liberation theology, bourgeois and Marxist subject theory as well as post-modernism, this article attempts to give a differentiated view of the accusation that post-modernism is “unpolitical”. The author sees theories of knowledge based on an option, which is anchored not only in feminist liberation theology discourse, but also in the post-modern debate. On the one hand she makes clear that theory of knowledge and action are inseparable, on the other hand she draws attention to the fact that powerlessness in political action has less to do with the illusion of rationality and misguided self-consciousness than with the insufficiency of the political itself. She pleads, so to speak, for an alliance between liberation theology, economic and social criticism, because only such a post-modern “alliance of thinking” is capable of judging the ambivalences, contradictions and complexity of life.




En définissant le rapport entre théologie de la libération, théorie du sujet marxiste et bourgeoise et postmodernisme, cet essai tente de différencier le reproche d’apolitisme fait au postmodernisme. Ainsi l’auteure estime que les théories de la connaissance basées sur une option sont non seulement ancrées dans le discours de la théologie de la libération, mais aussi dans le débat postmoderne. Elle démontre que théorie de la connaissance et action sont inséparables, tout en faisant remarquer que la défaillance de l’action politique a moins à voir avec l’illusion du rationnel et une conscience de soi abusée qu’avec l’insuffisance du politique proprement dit. Elle plaide pour une alliance entre théologie de la libération, critique économique et critique sociale car, selon elle, seul ce type d’alliance intellectuelle postmoderne est en mesure de porter une appréciation sur les ambivalences, les contradictions et l’immense diversité de la vie.

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