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Document Details :

Title: Les Romains et la Circoncision
Author(s): CORDIER, Pierre
Journal: Revue des Études Juives
Volume: 160    Issue: 3-4   Date: juillet-décembre 2001   
Pages: 337-355
DOI: 10.2143/REJ.160.3.198

Abstract :
L’étude du vocabulaire latin qui désigne la circoncision montre que cette pratique n’est pas vue comme une mutilation par les Romains avant la fin du IIe s. de l’ère chrétienne. La gêne et l’hilarité que suscitent les circoncis par excellence que sont les Juifs est due à une interprétation en termes romains de leur physionomie génitale: le circoncis est un personnage priapéen. On lui prête donc une sexualité débridée et incompatible avec les mores romains. La législation romaine qui réprime ce comportement anomique le rapporte au modèle de la castration, laquelle relève également du contrôle des mores. C’est ce rapprochement qui donne naissance à la polémique contre la circoncision comme mutilation, reprise par la tradition chrétienne ultérieure.

The study of the latin vocabulary of circumcision reveals that this practice was not considered by the Romans as a mutilation before the end of IId century C. E. The fact that the most circumcised people, Jews, was surrounded with blushing laughters, is due to their genital physionomy being interpreted in Roman terms: the circumcised man is a priapean character. He is supposed to have an unruly sexual behaviour, incompatible with Roman mores. The Roman statute forbidding circumcision relates it to castration, another pattern of controlling mores. That is the origin of the polemics against circumcision as a mutilation, which was extended by later Christian tradition.


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