previous article in this issue | next article in this issue ![]() |
Preview first page |
Document Details : Title: Un témoignage inédit de la posterité de l'œuvre du peintre Behzād Subtitle: Collaboration ou émulation entre les peintres Qāsem-'Ali et Behzād dans le Ketābḫāneh de Hérat Author(s): RICHARD, Francis Journal: Studia Iranica Volume: 52 Issue: 2 Date: 2023 Pages: 245-259 DOI: 10.2143/SI.52.2.3294274 Abstract : En comparant les deux peintures du Khamsa 4885/79/9 des Archives nationales d’Afghanistan (Kaboul) et deux des pages du Khamsa Or. 6810 de la British Library, toutes issues de l’atelier royal de Hérat à la fin du IXe/XVe siècle, on est frappé par l’extrême ressemblance des images. La signature de Behzād est présente sur une des peintures tandis que celle de Qāsem-‘Ali l’est sur deux autres. Cela prouve à quel point il a existé une étroite collaboration entre les artistes travaillant à Herat. Plus tard, ces images ont été utilisées comme modèles dans l'Inde moghole, surtout à la fin du règne d’Akbar (Xe/XVIe s.). Comparing the two paintings of the Khamsa 4885/79/9 kept at the National Archive of Afghanistan (Kabul) with two pages of the Khamsa Or. 6810 from the British Library (all produced in the Herat royal atelier at the end of the 9th/15th century) we observe striking similarity of their images. The signature of Behzād is present on one painting and that of Qāsem-‘Ali on two others suggesting a very close collaboration between the artists in Herat workshops. In later period, these images were used as copying models in Mughal India, especially during the end of Emperor Akbar’s reign (10th/16th c.). |
|