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Document Details : Title: Occasional Religious Practice in Early Christianity Author(s): JOHNSON, Sarah Kathleen , CHASE, Nathan Journal: Questions Liturgiques/Studies in Liturgy Volume: 104 Issue: 3-4 Date: 2024 Pages: 129-154 DOI: 10.2143/QL.104.3.3294127 Abstract : Occasional religious practice is a way of relating to religion that is defined by participation in religious practices occasionally rather than routinely, and usually in association with certain types of occasions such as holidays, life transitions, and times of crisis. While initially theorized and clearly widespread in modern contexts, there is strong evidence that occasional religious practice was common in Christian antiquity. Examining legislative texts, sermons, and archeological evidence, this article points to patterns of ancient occasional religious practice in connection with holidays, including Easter and martyr festivals, with rituals related to death, and with times of crisis. The evidence also points to different types of ancient occasional practitioners associated with different situational motivations for occasional practice, including those who initiate a practice for cultural, relational, or spiritual reasons, and those present to support others. Furthermore, it shows that Christian occasional practice in the ancient world took place within overlapping ritual systems associated with the evolving Christian, Pagan, and Jewish traditions. Evidence of occasional religious practice challenges and reinterprets the supposed 'golden age' of the late antique period and reveals that participants in Christian worship have long related to religion in a diversity of ways. La pratique religieuse occasionnelle est un mode de relation à la religion qui se définit par la participation à des pratiques religieuses de manière occasionnelle plutôt que routinière, et généralement en association avec certains types d’occasions telles que les vacances, les transitions de la vie et les périodes de crise. Bien qu’initialement théorisée et manifestement répandue dans les contextes modernes, il existe des preuves solides que la pratique religieuse occasionnelle était courante dans l’antiquité chrétienne. En examinant les textes législatifs, les sermons et les preuves archéologiques, cet article met en évidence des modèles de pratique religieuse occasionnelle dans l’Antiquité, en relation avec les fêtes, notamment Pâques et les fêtes des martyrs, avec les rituels liés à la mort et avec les périodes de crise. Les données indiquent également différents types de pratiquants occasionnels antiques associés à différentes motivations situationnelles pour la pratique occasionnelle, y compris ceux qui initient une pratique pour des raisons culturelles, relationnelles ou spirituelles, et ceux qui sont présents pour soutenir les autres. En outre, elle montre que la pratique occasionnelle chrétienne dans le monde antique s’inscrivait dans des systèmes rituels qui se chevauchaient et qui correspondaient à l’évolution des traditions chrétiennes, païennes et juives. Les preuves de pratiques religieuses occasionnelles remettent en question et réinterprètent le supposé «âge d’or» de la période antique tardive et révèlent que les participants au culte chrétien ont longtemps entretenu des relations avec la religion de diverses manières. |
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