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Document Details :

Title: Fonctionnaires des frontières dans l'empire mandchou
Subtitle: Les beg musulmans du Turkestan oriental (1759-1864)
Author(s): PAPAS, Alexandre
Journal: Journal Asiatique
Volume: 296    Issue: 1   Date: 2008   
Pages: 23-57
DOI: 10.2143/JA.296.1.2034492

Abstract :
Les Mandchous achèvent de conquérir le Turkestan oriental en 1759. Cette vaste région, peuplée essentiellement de musulmans turkophones, fut longtemps gouvernée par des dynasties saintes originaires d’Asie centrale et descendantes du Prophète. Une fois leurs membres mis en fuite ou bien exécutés, la cour de Pékin réorganise la nouvelle province – ou «nouveau territoire» (xinjiang) comme on l’appellera à partir de 1884. Quatre divisions administratives sont ainsi créées et intégrées à l’empire Qing. Au coeur de ce dispositif dirigé, à son sommet régional, par des officiers mandchous, se trouvent les beg, des notables turk qui remplissaient déjà des charges publiques durant les périodes précédentes. Les historiens ont parfois réduit le rôle de ces administrateurs à un simple jeu politique local, au mieux à des rivalités régionales. Cet article analyse les faits et les dits des beg à l’échelle de la micro-histoire, c’est-à-dire des habitudes ou des prises de décisions, mais aussi des incertitudes et des convictions. Il en ressort l’image d’acteurs contradictoires, dévoués à l’empereur de Chine mais encore fidèles aux dynastes musulmans réfugiés aux portes du Xinjiang et toujours menaçants. Enfin, il apparaît que les fonctionnaires turk des frontières mandchoues ne se convertirent jamais à l’idéologie impériale et à sa vision des nouvelles terres de l’Ouest. Au contraire, les beg ne cessèrent de percevoir le Turkestan oriental comme un pays d’Islam.



The Manchus completed the conquest of Eastern Turkestan in 1759. This immense region, populated mainly by Turkic-speaking Muslims, was long ruled by saintly dynasties originating from Central Asia and descended from the Prophet. Once the members of these dynasties had been forced to flee or put to death, the Peking court reshaped the new province – or 'new territory' (xinjiang) as it would be called as early as 1884. Four administrative divisions were created and integrated within the Qing empire. At the core of the system, headed at the regional level by Manchu military officers, were the begs. The begs were Turkic notables who had held public offices in the past. Historians have occasionally reduced the role of these administrators to a purely local political game, or, at best, to regional rivalries. This article analyzes the deeds and sayings of the begs at the microhistorical level, that is to say, their customs or decision-making but also their doubts and convictions. What emerges is the image of contradictory actors, devoted to the emperor of China but still faithful to the former Muslim rulers who took refuge at the gate of Xinjiang and remained a threat. In the end, it seems that the Turk officials on the Manchu borders never converted to the imperial ideology and its vision of the new Western lands. To the contrary, the begs constantly perceived Eastern Turkestan as an Islamic country.

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