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Title: Le dieu à la bipenne, c'est Lycurgue
Author(s): RONDOT, Vincent
Journal: Revue d'Égyptologie
Volume: 52    Date: 2001   
Pages: 219-249
DOI: 10.2143/RE.52.0.504257

Abstract :
L’hypothèse est ici défendue que le «dieu à la bipenne», alias l’«acolyte de Hèrôn», connu par plusieurs tableaux cultuels du Fayoum, est le dieu arabe du Hauran que l’interpretatio graeca a identifié à Lycurgue. Ce dernier est connu en Égypte par une lampe trouvée dans le Fayoum et des monnayages de l’an VIII d’Antonin le Pieux. Si le chant XXI des Dionysiaques de Nonnos de Panopolis est notre source littéraire la plus étendue sur le combat de Lycurgue et de la nymphe Ambrosia, ainsi que sur la rédemption du héros, c’est parce que Lycurgue était implanté en Égypte ainsi qu’en témoignent trois sculptures de l’Antiquité tardive provenant des tombes Hérakléopolis Magna.



The still unnamed god carrying the double axe, companion of Thracian god Heron and pictured on votive panels from the Fayum, should be identified with the Arabian god from the Hauran known by the interpretatio graeca as Lycurgos. Hellenistic Lycurgos is known in Egypt by a lamp found in the Fayum and Alexandrian coins dating back to year VIII of Antoninus Pius. Book XXI of Nonnos Dionysiaca is our most extensive source about the fight between Lycurgos and Nymph Ambrosia, as well as the hero’s redemption; this could be explained by the presence of Lycurgos in Egypt as witnessed by three late antique sculptures from the graves of Heracleopolis Magna.

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