this issue
previous article in this issuenext article in this issue

Document Details :

Title: Une reprise de l'objet transitionnel
Author(s): CORMANN, Grégory , ENGLEBERT, Jérôme
Journal: Revue Philosophique de Louvain
Volume: 118    Issue: 4   Date: novembre 2020-2021   
Pages: 619-639
DOI: 10.2143/RPL.118.4.3290144

Abstract :
Cette contribution propose une reprise du concept de l’objet transitionnel décrit et analysé par D.W. Winnicott. Conservant telle quelle la description phénoménologique originelle, les auteurs formulent une hypothèse alternative concernant l’interprétation théorique associée à l’hypothèse d’un état antérieur de fusion mère-enfant. Le raisonnement proposé chemine, d’une part, par les travaux de psychologie expérimentale de Ph. Rochat et les réflexions cliniques de J.-M. Gauthier et, d’autre part, par les techniques du corps et de l’enfance développées par M. Mauss et reprises par Fr. Sigaut. Loin de réfuter l’hypothèse de l’espace transitionnel, l’analyse se centre en priorité sur l’utilisation par l’enfant de cet objet spécifique en tant que première forme d’outil, générant le recours à une technique outillée, menant à la capacité de découvrir de nouveaux territoires et au développement progressif de l’expérience sociale.



The aim of this article is to reexamine the concept of the transitional object described and analysed by D.W. Winnicott. While keeping the original phenomenological description unchanged, the authors formulate an alternative hypothesis concerning the theoretical interpretation associated with the hypothesis of a previous state of mother-child fusion. The reasoning proposed progresses from P. Rochat’s works on experimental psychology and the clinical reflections of J.-M. Gauthier, on the one hand, and the techniques of the body and of childhood developed by M. Mauss and taken over by F. Sigaut, on the other hand. Far from refuting the hypothesis of transitional space, the analysis focuses primarily on the child’s use of this specific object as first form of tool, generating recourse to the technique of using tools, leading to the capacity to discover new domains and the progressive development of social experience.

Download article