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Document Details :

Title: Diverse Structures and Procedures for the Exercise of the Teaching Office Anglican-Catholic Ecumenical Learning
Author(s): CLIFFORD, Catherine E.
Journal: Studia Canonica
Volume: 53    Issue: 1   Date: 2019   
Pages: 297-315
DOI: 10.2143/STC.53.1.3287031

Abstract :
This paper distills salient insights for the renewal of Catholic ecclesial life from the 2018 agreed statement of the Anglican-Roman Catholic International Commission (ARCIC III), 'Walking Together on the Way: Learning to be Church—Local, Regional, Universal'. First, the A. notes the unique character of the document and its effort to apply a methodology of 'receptive ecumenism'. Pursuing this line of ecumenical learning, she explores those areas in which Catholics might learn from Anglican practice in order to strengthen structures and practices of discernment and decision-making at all levels of ecclesial life in the exercise of the pastoral teaching office. Building on ARCIC’s observations, she contends that a renewed practice of synodality within the Catholic Church must include greater participation of the laity, increased collaboration between diverse ecclesial ministries, the deployment of differentiated forms of primacy, and the strengthening of synodal bodies at the local, regional, and universal levels.



Cet article rassemble les intuitions essentielles pour le renouveau de la vie ecclésiale catholique. L’article se fonde sur la déclaration commune de la Commission Internationale Anglicane-Catholique Romaine de 2018 (ARCIC III): «Marcher ensemble sur le chemin: Apprendre à être Église — Locale, Régionale, Universelle». Premièrement, le A. souligne le caractère unique du document et son effort pour appliquer une méthodologie d’«œcuménisme réceptif». Poursuivant cette ligne d’apprentissage œcuménique, elle explore les domaines dans lesquels les catholiques, dans l’exercice de la fonction d’enseignement pastoral, pourraient apprendre de la pratique anglicane afin de renforcer les structures, les pratiques de discernement et de prise de décision à tous les niveaux de la vie ecclésiale. S’appuyant sur les observations de l’ARCIC, elle affirme qu’une pratique renouvelée de la synodalité au sein de l’Église catholique doit inclure une plus grande participation des laïcs, une collaboration accrue entre divers ministères ecclésiaux ainsi que le déploiement de formes de primauté différenciées et le renforcement des organismes synodaux au niveau local, niveaux régional et universel.

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