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Title: Experiential Shifts in Therapists Following an Eight-Week Mindfulness Program
Author(s): LEE, Tracie , PARÉ, David , MONTEIRO, Lynette
Journal: Counseling et spiritualité / Counselling and Spirituality
Volume: 35    Issue: 2   Date: 2016   
Pages: 11-36
DOI: 10.2143/CS.35.2.3259735

Abstract :
The study aimed to explore how, if at all, therapists’ experiences of their work changed in the wake of engaging in an intensive eight-week mindfulness training program. We used a hermeneutic phenomenological approach to interview and develop in-depth descriptions of four therapists’ experiences in relation to mindfulness and their therapeutic practices. Therapist-participants completed semi-structured interviews before and after the mindfulness program. The results pointed to several common themes indicating changes therapists described after participating in the mindfulness program. Themes on the reported changes were organized into three categories: (1) personal relationship with mindfulness; (2) relationship between mindfulness and therapeutic experiences; and (3) mindfulness-oriented interventions performed in therapy. The findings indicated that mindfulness training is associated with the enhancement of important relational attitudes and skills of therapists. Mindfulness training may be linked to improved reflexive abilities, which has implications for more intentional and ethical decision-making in therapy. The findings also indicated that mindfulness training might be linked to improvements in emotion regulation of therapists. As such, this study pointed to several potential benefits for the inclusion of mindfulness training in therapists’ self-care practices as well as in therapist education.



L’étude vise à explorer l’existence ou non d’un changement dans les expériences de travail des thérapeutes à la suite d’un programme intensif de huit semaines de formation à la pleine conscience. Les auteurs font appel à une approche phénoménologique herméneutique pour mener les entrevues et pour décrire les expériences vécues par quatre thérapeutes. Ils ont conduit des entrevues semi-dirigées avant et après le programme de formation. Les résultats mettent en évidence plusieurs thèmes communs et révèlent des changements à la suite du programme de pleine conscience. Ces changements se regroupent sous trois rubriques: (1) la relation personnelle avec la pleine conscience; (2) la relation entre la pleine conscience et les expériences thérapeutiques; et (3) les interventions axées sur la pleine conscience menées en thérapie. Les résultats montrent que la formation à la pleine conscience est associée à l’amélioration d’attitudes relationnelles et de compétences importantes chez les thérapeutes. Cette même formation peut contribuer à l’amélioration de l’aptitude à la réflexivité, ce qui facilite une prise de décision thérapeutique à la fois plus intentionnelle et éthique. Elle peut concourir également à l’amélioration de la régulation de l’émotion chez les thérapeutes. L’étude dégage plusieurs avantages potentiels de l’inclusion d’une formation à la pleine conscience dans les pratiques d’autosoin des thérapeutes ainsi que dans leur éducation.

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