this issue
previous article in this issuenext article in this issue

Document Details :

Title: Openbaring in de taal
Subtitle: Naar een herformulering van de natuurlijke theologie
Author(s): WILLIAMS, Rowan
Journal: Tijdschrift voor Theologie
Volume: 54    Issue: 2   Date: 2014   
Pages: 127-146
DOI: 10.2143/TVT.54.2.3200475

Abstract :
‘Natuurlijke theologie’ stond ooit voor het soort verhandeling over God dat je kon houden zonder een beroep te hoeven doen op het onbetrouwbare gezag van de vermeende openbaring. Het ging daarbij om democratisering en demystificatie. Natuurlijke theologie heeft echter implicaties gehad die nog altijd enigszins verontrustend zijn voor theologen met andere uitgangspunten. Een van de belangrijkste daarvan is een hartgrondige ambivalentie over het effect dat een ‘natuurlijke theologie’ heeft op het idee van een handelende God zelf. Als we de openbaring overslaan, nemen we afstand van het hele idee dat God actief op onze percepties of denkprocessen inbreekt. We nemen afstand van het idee dat God het goddelijke zelf op welke manier dan ook ‘geeft’, zodat het direct kan worden gekend. Uiteindelijk kunnen we er best toe besluiten dat er een allesdoordringende goddelijke aanwezigheid is in de dingen, of misschien ontwikkelen we wel intuïties over een werkelijkheid die wordt weerspiegeld in de menselijke subjectiviteit. Een God die op die manier wordt ontdekt, is een God die wacht tot hij wordt ontdekt, een God die we in religieuze taal misschien figuurlijk kunnen aanduiden als ‘geduldig’, ‘zelfverloochenend’, in een bepaald opzicht misschien zelfs ‘machteloos’, als je termen wenst te gebruiken die iets persoonlijks, iets aansprekends hebben. Maar binnen dit type filosofische verhandeling is dit een God die moet worden beschouwd als een in essentie zwijgende, als enkel passief aanwezig om te worden ontdekt omdat wij zoeken.



‘Natural theology’ once meant the kind of discourse about God that you could develop without appealing to revelation. This could result in an idea of God as someone waiting in hiding to be discovered by perceptive and intelligent human beings. Sharing in the criticism that idea of a ‘natural theology’ evoked, mainly in protestant theology following Karl Barth, this article nevertheless takes up Edward Schillebeeckx’ conviction, phrased in 1972, that we ‘can in fact dispense less now than in the past with a natural theology faithful to human experience’. Building on some suggestions by the English Dominican theologian Cornelius Ernst (1924-1977), it presents the thesis that a defensible natural theology should be a discourse that attempts to spot where routine description failed to exhaust what ‘needs to be said’. An analogy is drawn with Buddhist vipassana meditation that designates a state in which the self is ‘seeing through’ itself and its dependencies and fluxes, but at the same time still ‘is’. The point is that what happens in this meditative process is not an argument, but a method, a practice of thinking to the edge of what can be said. Analogously, natural theology can be seen as scrutinising how language about God can be used with integrity. This is bound up with the scrutiny of language itself, the recognition of the ways in which it puts questions to itself and destabilises our expectations that we can settle or complete our thinking of the world we inhabit. A working distinction is made between two ways of speaking about what we encounter: a cluster of activities whose focus can be called ‘description’, and those whose focus is called ‘representation’, understood here as ways of speaking that seek to embody, translate, make present or re-form what is perceived. Scrutinised closer, however, what is usually considered purely descriptive language reveals its dependence on the praxis of representation. Ultimately, this points to a relationship between the language of knowing and the known that is not within the grasp of the knower, but includes him or her. This shows how the human intellect is ordered towards what it cannot know, but is called upon to represent in ways that has to be invented ever anew.

Download article