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Title: Theodore of Mopsuestia on Jews and Judaism
Subtitle: Mitigated Supersessionism in Christological and Hermeneutical Context
Author(s): KOFSKY, Aryeh , RUZER, Serge
Journal: Revue des Études Juives
Volume: 174    Issue: 3-4   Date: juillet-décember 2015   
Pages: 279-294
DOI: 10.2143/REJ.174.3.3122583

Abstract :
In Theodore of Mopsuestia’s elaboration on cognitive development concerning christological truths, he outlines the special place of the Jewish matrix of nascent Christianity. This stance, reflected especially in his Commentary on John, is the focus of the present study. As opposed to the traditional Christian paradigm of the gradual religious decline of the Jews, Theodore’s positive appraisal of biblical Israel as cognizant of divine truths stands out as devoid of this motif. This informs Theodore’s perception of the revelatory continuum and cognitive development, from the biblical past to Christ. Moreover, according to Theodore, the deficient character of the biblical Jews’ theological cognition is derived not from their unsatisfactory religious stance but rather from the objectively veiled nature of the revelation given to them — the attitude we brand as mitigated supersessionism. Jesus’ Jewish contemporaries represent here the pre-incarnation stage of praeparatio evangelica common to Jews in general and Jesus’ disciples. The overlap between the disciples’ pre-Easter epistemic limitations and that of contemporary Jews underscores Theodore’s mitigated supersessionism and understanding of the Jews’ immanent inability to grasp the Messiah’s nature.



Dans son travail sur les progrès de la connaissance des vérités christologiques, Théodore de Mopsueste insiste sur le rôle de la matrice juive du christianisme naissant. Cette position, qui se reflète particulièrement dans son Commentaire sur Jean, est l’objet de la présente étude. Contrairement au paradigme chrétien traditionnel du déclin religieux des juifs, Théodore donne une appréciation positive de l’Israël biblique comme conscient des vérités divines. Cela informe la perception par Théodore du continuum de la Révélation et de son développement cognitif, du passé biblique jusqu’au Christ. En outre, selon Théodore, les lacunes théologiques des juifs bibliques ne viennent pas de leur position religieuse insatisfaisante, mais de la nature objectivement voilée de la révélation qui leur est donnée — une attitude que nous définissons comme une théologie de la substitution modérée. Les contemporains juifs de Jésus représentent ici la phase préalable à l’Incarnation de praeparatio evangelica, commune aux juifs en général et aux disciples de Jésus. Les similitudes entre les limitations épistémiques des disciples avant Pâques et celles des Juifs contemporains plaident pour cette idée d’une «théologie de la substitution modérée» de Théodore, et soulignent sa sympathie pour l’idée d’une incapacité immanente des Juifs de saisir la nature du Messie.

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