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Document Details :

Title: The Influence of Muslim Theology on Yefet ben 'Eli as Evidenced in his Interpretation of Two Biblical Stories
Subtitle: The Sins of King David in the Census and the Sins he Committed with Bathsheba
Author(s): ERDER, Yoram
Journal: Revue des Études Juives
Volume: 174    Issue: 1-2   Date: janvier-juin 2015   
Pages: 47-76
DOI: 10.2143/REJ.174.1.3082878

Abstract :
Yefet Ben 'Eli, as other Karaites sages in the Gaonic Period, was heavily influenced by the Mu'tazila Muslim theological movement. Under Mu'tazili influence, Yefet interpreted the commandments in their plain meaning. On the other hand Yefet allowed himself to go far away from the plain meaning when interpreting Biblical stories (qiṣaṣ) in order to reconcile them with Mu'tazili moral values. This kind of interpretation is shown here by discussing the way Yefet interpreted two Biblical stories: 1. The census David took and the punishment that fell on the nation because of it (II Sam. 24, I Chron. 21). 2. The sin David committed with Bathsheba (II Sam. 11-12, Ps. 51).



Yefet Ben 'Eli, qui était influencé par le mouvement musulman mu'tazilite comme les autres sages karaïtes de la période gaonique, a interprété les préceptes de la Bible de façon littérale. En revanche, il s’est éloigné du sens obvie dans les passages narratifs (qiṣaṣ) afin de les faire correspondre aux valeurs morales mu'tazilites. C’est ce que nous allons démontrer dans cet article en examinant le commentaire de Yefet sur deux récits bibliques: le recensement fait par le roi David et ses conséquences sur le peuple (II Sam 24, I Chron 21); la faute commise par David avec Bethsabée (II Sam 11-12, Ps 51).

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