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Title: Die Organisation der Katholischen Kirche im Licht der modernen Organisationstheorie
Author(s): PERŠE, Brigita
Journal: ET-Studies
Volume: 5    Issue: 1   Date: 2014   
Pages: 113-135
DOI: 10.2143/ETS.5.1.3030659

Abstract :
Wherever there are people, there must be organisation. This is also true for the church. The church is the community of believers, people called by God and sent into the world. What is decisive is its inner core, its mission, that is: what it is there for. Its organisational structure, on the other hand, is of secondary importance but it is necessary. Jesus commissioned his disciples: 'Go out into the whole world and proclaim the gospel to all creatures' (Mk 16:15). He gave no instruction about organisation, and so before all else it was a challenge for the first Christians to develop an appropriate social form in which they could take heart in their faith. An established principle of organisation states: the structure must always be in harmony with the function. These change when priorites and tasks change, otherwise they will not function. The question for the Catholic Church is: how will its organisation look in the modern secularised world? Secularisation brings a situation that has not existed before. This is what we will analyse in this paper: how effective the current structure of the Catholic Church is, with help certainly from the theory of organisational science, a comparatively young science, whose emergence coincided with the beginning of the twentieth-centry. It tends towards being interdisciplinary, which the Council texts recommend (cf. GS 62). To this end we will first of all survey the distinctive features of organisational science, then we will describe the organisation of the Catholic Church at certain historical points, before closing with a summary.



Partout où il y a des gens, une organisation est nécessaire. Cela est également vrai pour l’Église, communauté des croyants, peuple appelé par Dieu et envoyé dans le monde. Certes, c’est sa mission, ce pour quoi elle est là, qui est au cœur de son identité. Si sa structure organisationnelle est d’une moindre importance, elle est néanmoins nécessaire. Jésus a envoyé ses disciples en mission «Allez dans le monde entier et proclamez l’évangile à toutes les créatures» (Mc 16,15). Il n’a donné aucune instruction d’ordre organisationnel. De ce fait, ce fut un défi pour les premiers chrétiens de développer une forme sociale appropriée pour les soutenir dans leur foi. Un principe organisationnel établi dit que la structure doit toujours être en accord avec la fonction. Celle-ci change selon les priorités et les tâches, sous peine de ne pas fonctionner. La question qui se pose à l’Église catholique est la suivante: à quoi ressemblera son organisation dans le monde moderne sécularisé qui conduit à une situation qui n’a jamais existé auparavant? Nous examinons dans cet article quelle est l’efficacité de la structure actuelle de l’Église, à l’aide de la théorie de la science organisationnelle, une discipline relativement jeune qui a émergé au début du vingtième siècle et tend à devenir interdisciplinaire. Cela va dans le sens des recommandations du Concile (GS 62). Dans cette perspective, nous commencerons par exposer les caractéristiques de la science organisationnelle. Nous décrirons ensuite l’organisation de l’Église catholique à certains moments de son histoire. Un résumé figure à la suite de l’article.

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