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Document Details :

Title: The Use of Electronic Devices by Liturgical Ministers at the Celebration of the Eucharist
Author(s): FOSTER, John J.M.
Journal: Questions Liturgiques/Studies in Liturgy
Volume: 92    Issue: 2   Date: 2011   
Pages: 93-111
DOI: 10.2143/QL.92.2.2134011

Abstract :
The June 2010 announcement of the Roman Missal application for the Apple iPad made news worldwide. Not only does the Missal application show the increasing market for such software and the portable electronic devices that use them but it raises a question of liturgical law: is it permitted for liturgical ministers to use the Roman Missal application on an iPad at Mass, or, more precisely, does the notion of a liturgical book as found in liturgical norms include an electronic device? The article traces the notion of liturgical books from Sacrosanctum Concilium and select documents implementing the post-conciliar reforms through the principal ritual books – the praenotanda to the Ordo lectionum Missae and the Missale Romanum as well as De Benedictionibus – to the 2001 instruction Liturgiam authenticam in an attempt to answer the question. The conclusion to be drawn from the current liturgical law is that electronic devices cannot be used by liturgical ministers at the celebration of the Eucharist.



L’annonce en juin 2010 de l’application d’Apple iPad au Missel romain suscita un intérêt mondial. Non seulement l’application au missel témoignait du marché en hausse pour un tel outil et ses instruments portables mais posait aussi une question de loi liturgique: les ministres de la liturgie avaient-ils la permission d’user de l’application au missel romain pour la Messe, ou d’une manière plus précise, la notion d’un livre liturgique telle qu’elle se trouve énoncée dans les normes liturgiques inclut-elle l’utilisation d’un moyen électronique? Cet article expose la notion des livres liturgiques depuis Sacrosanctum Concilium et de documents sélectionnés complémentaires des réformes post-conciliaires à travers les principaux livres rituels – les praenotanda à l’Ordo lectionum Missae et le Missale Romanum aussi bien que le De Benedictionibus – jusqu’à l’instruction Liturgiam authenticam de 2001, pour trouver une réponse à cette question. La conclusion qui ressort de loi liturgique courante est que les moyens électroniques ne peuvent être utilisés par les ministres de la liturgie lors de la célébration de l’eucharistie.

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