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Title: Did the Physician from Padua Meet the Rabbi from Cordoba?
Subtitle: Marsilius of Padua and Moses Maimonides on the Political Utility of Religion
Author(s): SYROS, Vasileios
Journal: Revue des Études Juives
Volume: 170    Issue: 1-2   Date: janvier-juin 2011   
Pages: 51-71
DOI: 10.2143/REJ.170.1.2126640

Abstract :
This paper is intended as a contribution to the study of the fortune of Moses Maimonides’ Guide of the Perplexed in late medieval Europe and offers a comparative study of Maimonides’ and Marsilius of Padua’s views on the political function of religion. I argue that both Marsilius and Maimonides identify the need to secure the means conducive to human life as the prime cause of the creation of human associations. Due to the diversity of their members, human communities suffer from strife and dissension and thus need laws and an authority to enforce them and exercise control on human conduct. On the basis of these considerations, both thinkers advance the notion of religion as the factor regulating the relations of the members of society. In asserting the political dimension of religious belief and practices, Marsilius and Maimonides rely on examples drawn from pagan traditions (the Sabians in the Guide of the Perplexed and Hesiod, Pythagoras, and other ancient philosophers in the Defensor pacis) to illustrate the rational causes for the existence of religion and myths. Marsilius’ and Maimonides’ discussions of pagan religions are an integral aspect of their reasoning for the political importance of religion as a means to guarantee the durability of an orderly political community.



Cet article représente une contribution à l’étude de la réception du Guide des égarés de Moïse Maimonide dans l’Europe du Moyen Age tardif, et a pour but de souligner les affinités entre les idées de Maïmonide et de Marsile de Padoue concernant la fonction politique de la religion. Aussi bien Marsile que Maïmonide identifient dans la recherche des moyens visant à satisfaire les besoins fondamentaux de la vie humaine la cause principale de la formation des associations politiques. Ils pensent également qu’en raison de la diversité de ses membres, toute communauté politique souffre de conflits, et a ainsi besoin de lois et d’une autorité en mesure de les faire respecter, afin de contrôler les actions de ses membres. Sur la base de ces considérations, Marsile et Maïmonide conçoivent la religion comme un agent réglementant les rapports entre les membres de la société. En affirmant la dimension politique de la religion, Marsile aussi bien que Maïmonide s’appuient sur des exemples empruntés à des traditions païennes (les Sabéens dans le Guide, Hésiode, Pythagore et d’autres philosophes antiques dans le Défenseur de la paix), lesquels sont les points de départ d’une analyse des causes rationnelles de l’existence de la religion et des mythes. Les discussions de Marsile et Maïmonide sur les religions païennes sont partie intégrante de leurs raisonnements sur l’importance politique de la religion et des mythes comme moyens de garantir la durabilité de la vie sociale.

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