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Document Details :

Title: Faith in Search of Vision
Subtitle: Living and Celebrating Christian Community in the Deaf World
Author(s): BROESTERHUIZEN, Marcel
Journal: Questions Liturgiques/Studies in Liturgy
Volume: 90    Issue: 1   Date: 2009   
Pages: 44-67
DOI: 10.2143/QL.90.1.2040729

Abstract :
Early deafness, whether considered as a disability – as hearing people do – or as belonging to a cultural and linguistic minority – as deaf people do –, is a world-generating condition. It leads unavoidably to cosmologies different from hearing people’s world views. This is true also for deaf people’s view on Christian religion. Attaching high value to representation of God by means of spoken messages, songs and stories, books and written texts, religion in the Jewish-Christian tradition has undeniable logocentric and graphocentric aspects. This has a profound influence on deaf people’s image of God, a hearing God, who is addressed in the same way as deaf people address hearing people: with words and speech and not in Sign Language. By consequence, a liturgy really in Sign Language is a very rare phenomenon. This article proposes ways in which ecclesiology and liturgy can help deaf people, as eye-people coming from a visual culture, to get rid of this image of the hearing God and to learn to see the image of God within deaf persons and the deaf community themselves.



La surdité – handicap aux yeux des ‘entendants’, appartenance à une minorité culturelle et linguistique aux yeux des sourds eux-mêmes – crée un monde. Elle conduit inévitablement à une cosmologie et même à un monde matériel différents des perceptions du monde de ceux qui entendent. Cela s’applique aussi à la perception qu’ont les personnes sourdes de la religion chrétienne. Attachant une grande valeur aux représentations de Dieu à travers des messages parlés, des chants et des récits, à travers des livres et des textes, la littérature judéo-chrétienne présente des aspects indéniablement logocentriques et graphocentriques. En outre, parmi les personnes sourdes on découvre fréquemment une image de Dieu comme le Dieu entendant – un Dieu qui exige que l’on s’adresse à Lui selon une manière prescrite par la culture entendante: c’est-à-dire dans un langage parlé, avec des mots, et non pas dans une Langue de Signes. Par conséquent une liturgie véritablement en Langue des Signes est un phénomène rare. Cet article propose des voies par lesquelles l’ecclésiologie et la liturgie peuvent aider les personnes sourdes, étant gens de l’œil provenant d’une culture visuelle. En particulier l’article indique comment on peut se libérer de cette image du Dieu entendant et apprendre à voir l’image de Dieu dans les personnes et les communautés sourdes elles-mêmes.

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