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Title: Repentance, Halakhah, and Secular Culture in the Writings of Rabbi Abraham Ḥazan (1920-2003)
Author(s): ROSENAK, Avinoam
Journal: Revue des Études Juives
Volume: 168    Issue: 1-2   Date: janvier-juin 2009   
Pages: 131-162
DOI: 10.2143/REJ.168.1.2035304

Abstract :
This article presents a portrait of Rabbi Abraham Ḥazan, a prominent figure in the rabbinic and intellectual community of 20th century French and North African Jewry. Ḥazan was an educator and a halakhist, a passionate Zionist possessed of a profound faith in humanity. In the final decades of his life, Ḥazan’s work revolved around two foci. One was the Qeren Ha-Teshuvah project, which revolutionized the field of criminology in Israel by greatly reducing recidivism and avoiding the return to prison of hundreds of felons, contrary to statistical expectations. At the same time, he mounted a sharp critique, on social, cultural, and religious grounds, of the sort of halakhic thought that was taking root in the Jewish world in general and particularly in Israel. The article will investigate out the link between these foci by examining the broad cultural world that provides the context for Ḥazan’s thought and accounts for some of his formulations. In the course of doing so, the article casts light on the foundations of North African Jewish thought in general.



Cet article dresse un portrait du rabbin Avraham Ḥazan, éminente figure, pour le judaïsme de France et d'Afrique du Nord au XXe siecle, de la communauté rabbinique et du cercle des intellectuels. Le rabbin Ḥazan était un éducateur et un homme de halakhah, un sioniste passionné animé par une foi profonde en l'être humain. Dans les dernières décades de sa vie l'oeuvre du rabbin Ḥazan s'est concentrée autour de deux pôles. Le projet du Qeren Ha-Techouva était l'un d'eux. Ce projet a révolutionné le domaine de la criminologie en Israël en réduisant de manière significative le récidivisme, évitant le retour en prison de centaines de délinquants, en contradiction des prévisions statistiques. Pendant la même période, se basant sur des arguments sociaux, culturels et religieux, le rabbin Ḥazan a exprimé de vives critiques contre le type de pensée halakhique qui commençait à s'enraciner dans le monde juif en général et particulièrement en Israël. Cet article approfondit le lien entre ces deux pôles en examinant le vaste monde culturel qui alimente la pensée du rabbin Ḥazan et explique certaines de ses formulations. En même temps, cet article met en lumière, de manière générale, les fondations de la pensée juive en Afrique du Nord.

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