previous article in this issue | next article in this issue |
Preview first page |
Document Details : Title: The Singular Administrative Act in Canon Law Author(s): DANIEL, William L. Journal: Studia Canonica Volume: 50 Issue: 1 Date: 2016 Pages: 175-247 DOI: 10.2143/STC.50.1.3136943 Abstract : The singular administrative act is the most commonly used juridical instrument in the administrative activity of the Church, and yet its diverse expressions are frequently obscured, even by administrative authorities and those who advise them. Knowing that one is placing a singular administrative act and being able to identify its character are necessary elements of the good governance of the Church, since they ensure a just manner of placing such an act and eliminate doubts about the consequences of the act for its recipients. This study examines in depth the notion of the singular administrative act in canon law. After bringing some disputed questions to the foreground and proposing a definition, the A. classifies a great number of the singular administrative acts mentioned in the general legislation. And he suggests a fourfold schema for distinguishing this juridical institute: the decision, the precept, the provision, and the rescript. L’acte adminsitratif singulier est l’outil juridique le plus communément utilisé dans la conduite des activités administratives de l’Église. Et pourtant les diverses expressions qu’il revêt sont souvent obscures et ce même aux yeux des autorités administratives et de leurs conseillers. Le fait de savoir que l’on est en train de poser un acte administratif singulier et celui d’être en mesure d’en identifier le caractère constituent des éléments essentiels d’un bon gouvernement de l’Église, parce qu’ils garantissent une façon juste de poser un tel acte en plus de dissiper des doutes éventuels quant aux conséquences de l’acte en question pour son récipiendaire. La présente étude examine en profondeur la notion même d’acte administratif singulier telle qu’elle a cours en droit canonique. Après avoir fait ressortir quelques questions disputes et avoir proposé une définition, l’A. procède à la classification d’un grand nombre d’actes administratifs singuliers mentionnés dans la législation générale. Et il suggère l’adoption d’un schéma quadripartite qui permettrait de distinguer cet institut juridique: la décision, le précepte, la disposition, et le rescrit. |
|