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Title: The Highlands of El, Shiloh and Merneptah's Israel
Author(s): FINKELSTEIN, Israel
Journal: Semitica
Volume: 65    Date: 2023   
Pages: 465-483
DOI: 10.2143/SE.65.0.3293130

Abstract :
In this article, I revisit the unique nature of second millennium BCE Shiloh as a large site, in certain periods of monumental nature and seemingly no residential quarters. The Bible refers to Shiloh as the location of a temple of YHWH and this probably depicts an Iron II reality. But who was the deity worshipped in this unique place in the Middle Bronze, Late Bronze and Iron I? Judging from the territorial disposition of the El temples – at Bethel, Penuel and Shechem – I suggest that this part of the highlands on both sides of the Jordan River was a hub of El worship. Accordingly, the deity revered at Shiloh in the second millennium, including the Iron I, must have been El. Judging from the exceptional nature of the site, it may have been a central El temple in this territory. Based on the archaeology of Bethel and Shechem, which portray a somewhat similar settlement history to that of Shiloh, the El traditions in these places, too, revert to the Iron I and possibly earlier. The 'transition' from El to YHWH at Shiloh can thus be placed in the period of abandonment, between its destruction in the late 11th century, and renewal of activity in the 9th century BCE, possibly under the Omrides. The same can be said of Bethel and Shechem. I also discuss the toponym Asriel/Sr’l – a clan area located between Shechem and Shiloh – and its possible relation to the name Israel. Both conceivably stem from 'El rules'. Finally, I propose that what I describe as the 'El territory' in the highlands is the location of the group of people named Israel in the Merneptah Stele.



Dans cet article, je réexamine la nature unique de Silo au IIe millénaire av. J.-C., un site vaste, monumental à certaines époques, et apparemment dépourvu de quartiers résidentiels. La Bible présente Silo comme le lieu d’un temple à Yhwh, et cela correspond probablement à une réalité du Fer II. Mais quelle divinité était vénérée en ce lieu unique au Bronze Moyen, au Bronze Récent, et au Fer I? D’après l’agencement territorial des temples dédiés à Él – à Béthel, Penouel et Sichem – je suggère que cette partie des hautes terres, de part et d’autre du Jourdain, était une plaque tournante du culte au dieu Él. Dès lors, la divinité vénérée à Silo au IIe millénaire, y compris au Fer I, devait être Él. Vu la nature exceptionnelle du site, c’était peut-être un temple central du dieu Él dans ce territoire. Sur la base de l’archéologie de Béthel et de Sichem, dont l’histoire de l’occupation semble similaire à celle de Silo, les traditions liées au dieu Él devaient là aussi remonter au Fer I et peut-être même avant. La «transition» de Él à Yhwh à Silo peut donc être située à l’époque de l’abandon, entre la destruction du site à la fin du XIe siècle et le renouveau de l’activité au IXe siècle av. J.-C., peut-être sous l’occupation omride. Le même constat peut être fait pour Béthel et Sichem. J’aborde également la question du toponyme Asriel/Sr’l – une zone de clan située entre Sichem et Silo – et sa relation possible au nom Israël. Les deux signifient à l’origine «Él règne». Enfin, je propose que ce que je décris comme le «territoire de Él» dans les hautes terres est le lieu du groupe de personnes appelées Israël sur la stèle de Mérenptah.

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