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Document Details :

Title: Kreation und Performance
Subtitle: Zur Bedeutung der Kunst für die Gestaltung feministischer Liturgien
Author(s): ESSER, Annette
Journal: Journal of the European Society of Women in Theological Research
Volume: 9    Date: 2001   
Pages: 103-135
DOI: 10.2143/ESWTR.9.0.2002910

Abstract :
The author examines two examples, one of women’s ritual and the other of a woman artist’s performance in church, in order to find comparisons and differences between them. In order to go beyond superficial common factors, she first reflects on the impact of art upon feminist ritual / liturgy, and secondly on the impact of religion upon postmodern art / performances by women, with the aim of bringing feminist ritual and art into dialogue. To this end she affirms the conceptual guidelines of Janet R. Walton on the principle of partnership between artists and church women. Her intention is to show that good art is always a process of creation, and that good liturgy / ritual is always a creative piece of artistic performance; both together can contribute to a theology and praxis of creation and incarnation.




L’auteur examine les rituels et l’art féminins religieux, afin d’en dégager les similitudes et les différences. Soucieuse de dépasser des lieux communs par trop superficiels, elle étudie d’une part l’influence de l’art sur les rituels et la liturgie féministes, d’autre part le pouvoir de la religion sur le postmoderne, l’art des femmes et de la célébration de leurs rituels. Son but est d’établir un dialogue entre les rituels et l’art féminins. Elle reprend à cette fin, en les étayant, les idées maîtresses de Janet R. Walton sur le principe de la collaboration entre artistes et femmes d’église. Elle montre que l’art est toujours un processus de création de même que la liturgie et le rituel sont toujours la part créatrice d’un acte artistique. Tous deux contribuent à une théologie et à une pratique de la création et de l’incarnation.

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